De gezondheidszorg is sterk in beweging.
De veranderingen volgen elkaar steeds sneller op en de
impact van veranderingen is steeds groter.
Zorgorganisaties
moeten strategisch wendbaarder worden om te kunnen overleven.
Uit recent
onderzoek blijkt echter dat het adaptief vermogen van de meeste
zorgorganisaties onvoldoende is.
Organisaties moeten
de omslag maken van besturen naar ondernemen, van aansturen naar zelfsturing,
van top-down naar bottom-up, van beheersen naar loslaten en van hiërarchisch
leidinggeven naar verbindend leiderschap.
In deze workshop
krijgen de leden van het Landelijk ServiceManagers Overleg inzichten en
handvatten voor het wendbaarder maken van hun ledenservice.
Ze kunnen daardoor
sneller en flexibeler anticiperen op veranderende omstandigheden en sneller en
beter kansen benutten.
De ledenservice
heeft een prominente rol in de marketing- en communicatie-activiteiten van een zorgorganisatie.
Vaak zijn duizenden huishoudens lid en kunnen daarmee een beroep doen op aanvullende zorg en servicediensten.
Het ledenpakket is een onderdeel van een dienstverleningsconcept en middel om zorg voor zo veel mogelijk mensen en op zo veel mogelijk manieren bereikbaar te maken.
Groei wordt gerealiseerd door verhoging van het gebruik van bestaande producten, uitbreiding van producten en toename van het aantal zorgklanten en leden.
Een callcenter of servicecentrum vormen hierbij een belangrijke rol in de ondersteuning.
Strategisch
relatiebeheer
Door marktwerking
in de zorg krijgen ledenorganisaties met steeds meer zakelijke relaties te
maken.
Denk hierbij aan
zorgkantoren (AWBZ), zorgverzekeraars (ZVW) en gemeenten (jeugdzorg, WMO,
participatie) tot verwijzers, ketenpartners, financiers, wooncorporaties en
toeleveranciers.
Zo
professionaliseert de inkoopzijde zich in snel tempo (gemeenten).
Dat blijkt
bijvoorbeeld uit een toenemend aantal professionele inkopers,
professionalisering van het inkoopproces (aanbesteding-procedures) en het gecentraliseerde
en gecoördineerd inkopen op holdingniveau of door inkoopcombinaties.
Deze ontwikkelingen
vragen om professionalisering van de verkoopzijde, ook bij zorgaanbieders.
De oplossing ligt
in de invoering van een zelforganiserend accountteam waarbij strategisch
relatiebeheer één van de kritieke succesfactoren is.
Het resultaat is
een slagvaardige en resultaatgerichte ledenorganisatie waarmee men de
klantbinding versterkt en het aantal klanten uitbreidt.
Wilt u meer informatie over de workshop "de wendbare zorgorganisatie en het realiseren van een zelforganiserend en taakvolwassen accountteam, neem dan contact met ons op.
Wij zijn u graag van dienst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten