maandag 6 januari 2014

De juiste connectie krijgen en houden met klanten

Werk daartoe in kleine teams die snel en wendbaar opereren met en tussen klanten. 
Dat is het motto van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek De Connected Company


De meeste managers hebben hun mond vol van innoveren en klantgericht werken 
In praktijk weten ze nog steeds niet goed hoe ze zich aan moeten passen aan de huidige ‘connected’ wereld. Een wereld waarin consumenten razendsnel en wereldwijd hun mening of ongenoegen uiten over producten en diensten die niet voldoen aan hun wensen. 
Klanten zijn steeds meer en steeds vaker met elkaar verbonden, en bedrijven moeten zich daaraan zo snel mogelijk aanpassen. Doen ze dat niet, dan lopen ze het risico hun eigen doodvonnis te tekenen, zo suggereert de Amerikaanse managementconsultant Dave Gray.

Zelfsturende teams
Hij houdt een pleidooi voor het opbreken van grote organisaties in kleine, autonome units, die hij ‘pods’ noemt. Wie zijn organisatie weet om te toveren tot een zogenaamde ‘podulaire organisatie’, ontwikkelt wél voldoende snelheid, veerkracht en flexibiliteit om de connectie met klanten levendig en gezond te houden. Door functionele units als bedrijfjes binnen het bedrijf te laten opereren, houd je een betere focus op klanten en bestrijd je bureaucratie. Gray benadrukt daarbij het belang van teamwork en van het weven van netwerken.

Uitdaging
De uitdaging zit hem erin om teams samen te stellen tot een coherente organisatie die als één entiteit kan functioneren. Naar de mening van de auteur kom je in een connected bedrijf alleen maar autonome units tegen die met het geheel zijn verbonden maar toch onafhankelijk van andere units kunnen opereren en evolueren. Er is geen sprake van een hiërarchie maar een holarchie, waarin elk deel ook een geheel is. Deze aanpak maakt een organisatie heel flexibel zodat ze, door hun directe klantencontacten, snel kunnen reageren. Het betekent ook dat met het wegvallen van een unit de rest van het connected bedrijf toch kan blijven functioneren.
Er is nog een voordeel van het werken in een connected bedrijf: de meeste medewerkers juichen het toe omdat hiermee hun handelingsvrijheid toeneemt en ze volop de kans krijgen tot zelfontplooiing. 


Meer informatie over zelfsturende teams en verbindend leiderschap
Wil je meer informatie over het over het bouwen van succesvolle zelfsturende teams en het realiseren van verbindend leiderschap, neem dan contact met mij op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten