dinsdag 18 februari 2014

aan de slag met sociale wijkteams

Gemeenten staan voor de opgave een nieuw stelsel van maatschappelijke ondersteuning te bouwen. 
De Participatiewet, de Jeugdwet en de nieuwe Wmo geven gemeenten meer verantwoordelijkheden en minder financiële middelen. Dat noodzaakt tot een ander stelsel.

Onder andere meer regionale samenwerking, integrale dienstverlening aan burgers, wijkgericht werken en een fundamentele aanpassing van werkprocessen en informatisering, bekostigingssystemen en bovenal een andere manier van denken en handelen, zijn nodig. Vooral de nieuwe Wmo draagt een ander karakter. Participatie en eigen kracht zijn de sleutelbegrippen. Niet het compensatiebeginsel, recht op zorg of denken in termen van producten.
Kern van het nieuwe stelsel zijn de sociale wijkteams. De afgelopen jaren hebben veel gemeenten daar ervaring mee opgedaan, in allerlei vormen en gedaanten. Geheel langs de lijnen van een veelkleurig lokaal bestuur. Allemaal met hetzelfde doel: een beter op elkaar afgestemde dienstverlening aan burgers die het alleen niet redden. De komende jaren zullen de teams in de wijken verder ontwikkeld moeten worden.
Er zal een kanteling in denken en handelen plaats moeten vinden. Vanuit de teams zal de burgerkracht versterkt moeten worden, de relatie met de huisartsen als 'partner in de eerste lijn' moet verstevigd worden en de werkprocessen tussen de teams en de stedelijke dienstverlening moeten ‘lean en mean’ worden ingericht. Om maar eens wat te noemen.
Grote, uitdagende opgaven die de gemeenten niet alleen hoeven te doen. Samenwerking met ziektekostenverzekeraars, zorgaanbieders, cliëntvertegenwoordigers, etc. is noodzakelijk. Maar vooral ook de samenwerking onderling.
De inhoudelijke richting mag dan duidelijk zijn, de manier waarop de teams zich moeten vormen en ontwikkelen is dat allerminst.

Hoe richt je een sociaal wijkteam in? Rekening houdend met de belangen van de organisaties die de professionals leveren?
• Welke samenstelling (grootte, disciplines, competenties) is optimaal? En welke organisatievorm is ideaal (zelfsturend, met een regisseur, ..)?
• Hoe maakt de opdrachtgever gebruik van de inzichten van Welzijn Nieuwe Stijl om met wijkteams de transities onder de knie te krijgen?
• Wat zijn de effecten van een wijkteam?

Implementatieplan
Nadat de beoogde doelen en resultaten van een sociaal wijkteam zijn geformuleerd moet er een implementatieplan komen. Daarbij zijn vanzelfsprekend alle organisaties die aan het sociale wijkteam deelnemen betrokken.
De gemeente vormt samen met die organisaties de projectorganisatie en werkt samen aan de implementatie van het team.

Het implementatieplan bevat de onder meer de volgende onderdelen:
  • Methodische aanpak en werkwijze sociaal wijkteam
  • Het (werk-)proces en aansturing van het team
  • Caseload, bevoegdheden en mandaat
  • Een communicatie- en informatieplan
  • Samenstelling van het team: competenties en vaardigheden, functies en selectie,
  • Inwerken, training en scholing
  • Formulering van resultaten en monitoring
  • Planning en randvoorwaarden


Training en scholing
In een sociaal wijkteam zitten verschillende persoonlijkheden. Zij moeten competent zijn in onder meer gespreksvoering en signalering, en de sociale kaart kennen. Opleiding is dan ook een belangrijk thema. Ook om een nieuwe manier van werken te kunnen toepassen. Daar ligt de basis voor succes van het team. Er is een praktische training voor (aanstaande) sociale teams om de begrippen Topteam en eigen kracht in concreet gedrag te vertalen.

Meer informatie over zelfsturing en sociale wijkteams
Wil je meer informatie over het over het bouwen van succesvolle sociale wijkteams en het realiseren van zelfsturing, neem dan contact met mij op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten