Teamwork is belangrijk. Echter, een aantal individuen bij
elkaar zetten en dat een team noemen is natuurlijk niet voldoende voor een goed
functionerend team.
Tien bouwstenen voor geweldige teams
Aan een goed functionerend team moet gewerkt worden. Er
moet rekening gehouden worden met psychologische processen om een team te
krijgen dat goed presteert. Jeremy Dean stelt dat, hoewel ieder team anders is,
er zeker universele principes zijn die voor ieder team gelden. Hij geeft een
opsomming van wat psychologen ontdekt hebben op dit gebied:
1. Geef prioriteit aan sociale vaardigheden
Het samenstellen van een goed team komt niet neer op het
bij elkaar zetten van de slimste medewerkers van de organisatie.
Volgens onderzoek van Woolley. (2010) hebben goed
functionerende groepen sociale sensitiviteit. In deze studie werden 699
personen geobserveerd die in groepen van twee tot vijf personen werkten.
Intelligentie bleek geen goede voorspeller van goed functionerende teams.
Sociale sensitiviteit bleek juist wel zeer belangrijk. Deze bevinding wordt
bevestigd in diverse andere onderzoeken.
Intelligente mensen bij elkaar zetten is dus niet
voldoende. Het draait om de sociale dynamiek. Wie luistert er? Wie geeft
opbouwende kritiek? Wie ondersteunt? Goede teams hebben goede sociale
vaardigheden.
2. Zorg voor een gemengd team
De eerdergenoemde Woolley concludeerde tevens dat
gemengde teams - teams met mannen en vrouwen - het beter deden dan teams waarin
alleen mannen zaten. In verschillende andere onderzoeken wordt geconcludeerd
dat bedrijven met directies waarin mannen en vrouwen zitten het beter doen dan
bedrijven met alleen mannen in de directie.
Maar teams met enkel vrouwen is ook niet goed.
Hoogendoorn. (2011) liet teams een opdracht vervullen en vond dat gemengde
teams het veel beter deden dan teams met alleen mannen of vrouwen.
3. Bouw aan vertrouwen
Samenwerken is moeilijk als je elkaar niet vertrouwt.
Bovendien moet een team betrouwbaar overkomen om effectief te kunnen
functioneren richting anderen. Teams die betrouwbaar overkomen onderhandelen
beter met andere teams (Naquin & Kurtzberg, 2009). Je doet (liever) geen
zaken met teams of organisaties die je niet vertrouwt. Het vertrouwen dat je
stelt in een groep wordt bepaald door het gepercipieerd minst betrouwbare lid.
Eén rotte appel in het team kan het dus verpesten voor de andere teamleden.
4. Gebruik humor
Als teamleden elkaar niet vertrouwen ontbreekt wellicht
humor. Professor William Hampes concludeert in een studie dat mensen met meer
gevoel voor humor door anderen als betrouwbaarder worden gezien (Hampes, 1999).
Bovendien, als er veel groepsdynamiek is, gaan mensen
grapjes maken en met elkaar praten. Ook privé. Humor kan een signaal zijn dat
teamleden het goed met elkaar kunnen vinden.
Door humor wordt stress gereduceerd, zijn mensen creatiever, wordt
effectiever gecommuniceerd en worden teams hechter (Romero & Pescosolido,
2008).
5. Zorg voor een mix van extraverte en introverte
persoonlijkheden
Volgens Jeremy Dean denken we dat extraverte mensen
betere 'teamspelers' zijn; zij bewegen zich makkelijker in teams, communiceren
makkelijker met anderen.
Echter, introverte mensen zijn nodig voor een juiste
balans in het team, zo ondervonden Bendersky & Shah (2012) in een onderzoek
naar samenwerking tussen introverte en extraverte mensen kwam naar voren dat in
het algemeen (als een team zich heeft ontwikkeld) extraverten minder goed presteren en introverten beter dan verwacht.
6. Bepaal doelstellingen en...
Een van de grootste belemmeringen voor het effectief
functioneren van een team is het ontbreken van duidelijke doelstellingen.
Echter, niet alleen doelstellingen moeten worden geformuleerd....
7. ...rolverdeling
Ook al kent iedereen de doelstellingen, dan hoeft het nog
niet duidelijk te zijn hoe deze doelstellingen behaald moeten worden. Leden van
teams weten regelmatig niet wat er van hen verwacht wordt. Een onduidelijke rolverdeling
is vooral problematisch bij wijzigende omstandigheden, wanneer een team zich
moet aanpassen. Als de rolverdeling niet duidelijk is functioneert een team
niet.
8. Vertel het verhaal
Om effectief samen te werken is het goed om te weten
binnen welk kader dat wordt gedaan. Waar komen we vandaan en waar gaan we
naartoe? Psychologen bestempelen deze 'verhalen' soms als mentale modellen.
Mensen gebruiken mentale modellen om de wereld om hen heen te structureren en
om richting te geven aan hun handelen. Als de mentale modellen van leden van
teams overeen komen presteren ze beter.
Westli. (2010) bijvoorbeeld zag dat leden van een
medisch team beter presteerden als de mentale modellen van de leden overeen
kwamen. Mensen die hetzelfde verhaal delen handelen vaker vanuit automatismen.
9. Bondige communicatie
Als teams fouten maken komt dit vaak door ineffectieve
communicatie. In een complexe omgeving komt informatie vaak uit verschillende
bronnen. Wie weet welke informatie belangrijk is? Goed presterende teams
communiceren helder over de meest belangrijke informatie, nog voordat om die
informatie gevraagd is. Zij filteren op effectieve wijze deze meest belangrijke
informatie.
10. Leiderschap
Teams profiteren van goed leiderschap. Het gaat dan over
motivatie, het verdelen van taken en een goede probleemanalyse. Maar er is meer
dan dat.
Goede leiders zorgen ervoor dat de bovengenoemde soft
skills ontwikkeld worden en in voldoende mate aanwezig zijn in het team. Zij
zorgen voor een juiste mix van mensen in het team, moedigen communicatie aan,
vertellen 'het juiste' verhaal en gebruiken humor om vertrouwen op te bouwen.
Bron: Jeremy Dean, Eduardo Salas, C. Shawn Burke, Janis A.
Cannon-Bowers
Meer informatie over
zelfsturende teams en verbindend leiderschap
Wil
je meer informatie over het over het bouwen van succesvolle zelfsturende teams
en het realiseren van verbindend leiderschap, neem dan contact met mij op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten